מה אנחנו יודעים על BDI ולמה חשוב להבין בתחום?

Business Data Israel – BDIאו בעברית דו"ח נתוני אשראי – זהו הפתרון של המדינה בעת מתן הלוואות על מנת לא לסכן את הכסף אותו חייבים הלווים. המאמר יפרט על נושא זה ומדוע חשוב להבין אותו.

 

מה זה BDI?

BDI הוא דו"ח נתוני אשראי המשמש כאמצעי לאמון בין הגוף המלווה לגוף הלווה. למשל, בעבר כאשר גופים שונים ביקשו הלוואה מהבנק ההלוואה ניתנו ללקוחות אותם מכיר הבנק וסומך עליהם, אך לא תמיד בתנאים אופטימליים, לא לכל הלקוחות ובוודאי לא ללקוחות מבנקים אחרים.

כיום המדינה מרכזת את נתוני האשראי של כל האזרחים במדינה ויודעת מהו דירוג האשראי של כל אחד, האם יש להם חובות, הלוואות, מהו מספרן וכד'. אם בעבר הבנק היה מכיר את הלקוח באופן שלילי, היום ה- BDI מאפשר לקבל את כל המידע השלילי והחיובי בכל מערכות נתוני האשראי שיש במדינה. כלומר, לא רק בבנק בו פותחים חשבון, אלא בכל בנק או חברת אשראי אחרת בה מבקשים הלוואה.

 

יתרונותיו של ה- BDI

מאחר שבעבר לא הייתה תחרות בין הבנקים לחברות האשראי בשל היעדר BDI, הבנקים התבססו על הערכת הסיכון של הלקוח עצמו מבלי שיבדקו את נתוני האשראי שלו, הלוואות קיימות או חובות במקומות אחרים. בנוסף, חברות האשראי האחרות נתנו הלוואות בתנאים מאוד לא נוחים על מנת לא לסכן אותן כיוון שלא היה להם מידע על האשראי של הלווים. בעקבות השינויים והכלת ה- BDI נוצרה תחרות בין הבנקים לחברות האשראי במתן ההלוואות. בנוסף, אדם שרוצה לקחת הלוואה מבנק אחר יכול לעיין בנתוני האשראי שלו וכך להתמקח עם הבנק או חברת האשראי על הריבית והתנאים.

 

חסרונותיו של ה- BDI

מאגר נתוני האשראי של המדינה למעשה פוגע בפרטיות של האדם כיוון שהנתונים הכלכליים שלו חשופים. לפיכך על פי החוק ניתן להגביל את המסירה של נתוני האשראי או לא למסור אותם במקומות מסוימים. כמו כן, כל אדם רשאי לבקש שימחקו את נתוני האשראי שלו ושלא ישמרו אותם.

 

למה חשוב להבין בתחום זה?

כאמור דו"ח הנתונים על האשראי יועיל לרבים מאיתנו בעת לקיחת משכנתא או הלוואות אחרות על מנת להפחית ריביות ולשפר את תנאי ההלוואות. כל אחד יכול להפיק אחת לשנה קלנדרית את הדו"ח באמצעות האתר של בנק ישראל בתשלום קטן. על ידי כך ניתן לבצע תיקון על מידע שגוי שמוצאים בדו"ח כדי שנתוני האשראי יהיו חיוביים ולא שליליים עקב השגיאה. בנוסף, ניתן למחוק את ה- BDI השלילי שנוצר כתוצאה מהמחאות חוזרות, חריגות אשראי, תביעות, עיקולים, הוצאה לפועל וכיוצא בזה, על מנת שלא ידחו בקשות להלוואות בעתיד. את המחיקה עושים רק אם חל חוק ההתיישנות, אישורים חריגים וכד' ולכן יש לפנות לייעוץ מקצועי לפני שמבקשים למחוק אותם.

נתוני אשראי

אולי תאהבו גם את:

הגנה וביטוח משכנתא
הגנה וביטוח משכנתא

כאשר מדובר בבעלות על דירה, קבלת משכנתא היא לרוב צעד הכרחי. עם זאת, חשוב להתמקד לא רק בתהליך רכישת הבית אלא גם בהגנה על ההשקעה

קרא עוד »
משכנתא לשיפוץ הבית

משכנתא היא הלוואה בנקאית שאתם מקבלים מהבנק, בתמורה לשעבוד של הנכס שנמצא ברשותכם או שיהיה ברשותכם. בזכות אותו שעבוד הבנק גם יסכים לקחת ריבית נמוכה

קרא עוד »
houses
משכנתא ירוקה – מהי?

עומדים לפני תהליך לקיחת משכנתא? משכנתא ירוקה יכולה להיות פתרון מושלם הן בשביל כדור הארץ והן בשביל הכסף שלכם. נשמע מעניין? המשיכו לקרוא.  בשנים האחרונות

קרא עוד »