4 סוגי מחלות חניכיים הכי נפוצות בישראל

מחלות חניכיים הן בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים מכל הגילאים. הן נגרמות על ידי הצטברות של רובד חיידקים (פלאק) לאורך קו החניכיים, ועלולות להוביל לנזק משמעותי לחניכיים ולעצם הלסת. אם הן לא מטופלות, מחלות חניכיים עלולות לגרום לאובדן שיניים.

 

מחלות חניכיים נפוצות

  1. דלקת חניכיים
    זוהי צורת מחלת החניכיים הקלה ביותר, והיא הפיכה לחלוטין אם היא מטופלת בזמן. דלקת חניכיים מאופיינת באדמומיות, נפיחות ודימום קל מהחניכיים בעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי. הסיבה לדלקת חניכיים היא הצטברות של רובד חיידקים לאורך קו החניכיים. רובד חיידקים הוא שכבה דביקה וחסרת צבע המכילה חיידקים, שמצטברת על השיניים לאורך קו החניכיים. אם לא מסירים אותה באופן קבוע, היא עלולה להתקשות ולהפוך לאבנית שן, שרק רופא שיניים יכול להסיר.
  2. פריודונטיטיס כרונית
    זוהי צורה חמורה יותר של מחלת חניכיים, שעלולה לגרום נזק בלתי הפיך לחניכיים ולעצם הלסת. פריודונטיטיס כרונית מאופיינת בכיסי חניכיים עמוקים, נסיגת חניכיים, ניידות שיניים, דימום מהחניכיים וריח רע מהפה. הסיבה לפריודונטיטיס כרונית היא דלקת חניכיים שלא טופלה. כתוצאה מהדלקת, מערכת החיסון של הגוף תוקפת את החניכיים ואת עצם הלסת, מה שגורם לנזק הדרגתי.
  3. נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים היא מצב שכיח בו החניכיים נסוגים לאחור, וחושפים את שורש השן. כתוצאה מכך, השיניים נראות ארוכות יותר, ועלולות להיות רגישות לחום, קור ומגע. הטיפול בנסיגת חניכיים תלוי בחומרת הנסיגה. במקרים קלים, ניתן לטפל בנסיגת חניכיים באמצעות ניקוי שיניים מקצועי ושימוש במשחת שיניים מיוחדת המכילה פלואוריד. במקרים חמורים יותר, ייתכן שיהיה צורך בטיפולים פולשניים יותר, כגון השתלת חניכיים או ניתוח.

  1. דלקת חניכיים כתוצאה משינויים הורמונליים
    נשים רבות חוות החמרה במצב החניכיים במהלך תקופות של שינויים הורמונליים, כגון הריון, גיל המעבר, או מחזור חודשי. דלקת חניכיים כתוצאה משינויים הורמונליים מאופיינת באדמומיות, נפיחות, ודימום מהחניכיים. הסיבה לדלקת חניכיים כתוצאה משינויים הורמונליים היא עלייה ברמות ההורמונים, שעלולה להשפיע על זרימת הדם לחניכיים ועל תגובת מערכת החיסון לרובד החיידקים.

 

טיפול במחלות חניכיים

הטיפול במחלות חניכיים תלוי בחומרת המחלה. בדלקת חניכיים ניתן לטפל בהצלחה באמצעות צחצוח שיניים קפדני, שימוש בחוט דנטלי באופן קבוע, וביקורים סדירים אצל רופא השיניים לניקוי שיניים מקצועי. פריודונטיטיס כרונית דורשת טיפול על ידי פריודונט מומחה. טיפולים אלו עשויים לכלול ניקוי עמוק של כיסי החניכיים, הוספת עצם במקרים של אובדן עצם משמעותי, ואף השתלות שיניים במקרים של אובדן שיניים.

 

גורמים למחלות חניכיים

  • חוסר היגיינת פה: אי צחצוח שיניים פעמיים ביום, אי שימוש בחוט דנטלי באופן קבוע, ואי ביקור אצל רופא השיניים לניקוי שיניים מקצועי, תורמים להתפתחות מחלות חניכיים.
  • עישון: עישון גורם לירידה בזרימת הדם לחניכיים, ופוגע ביכולת מערכת החיסון להתמודד עם זיהומים, מה שעלול להוביל למחלות חניכיים.
  • מחלות רקע: סוכרת, מחלות לב וכלי דם, ואוסטאופורוזיס הן דוגמאות למחלות שעלולות להשפיע על בריאות החניכיים ולהגביר את הסיכון למחלות חניכיים.
  • שינויים הורמונליים: נשים רבות חוות החמרה במצב החניכיים במהלך תקופות של שינויים הורמונליים, כגון הריון, גיל המעבר, או מחזור חודשי.
  • תרופות: תרופות מסוימות, כגון תרופות נוגדות דיכאון ותרופות ליתר לחץ דם, עלולות לגרום ליובש בפה, מה שעלול להגביר את הסיכון למחלות חניכיים.
  • גנטיקה: נטייה גנטית עלולה להשפיע על בריאות החניכיים ולהגביר את הסיכון למחלות חניכיים.

 

פריודונט מומחה לחניכיים

פריודונט הוא רופא שיניים המתמחה בטיפול במחלות חניכיים. פריודונטים מקבלים הכשרה נוספת לאחר סיום לימודי רפואת שיניים, והם בעלי ידע וניסיון רב בטיפול במחלות חניכיים מורכבות. אם אתם מחפשים מומחה חניכיים, פנו למרפאת פריודונט מומחה – פריוסנטר.

 

סיכום

מחלות חניכיים הן בעיה נפוצה המשפיעה על אנשים מכל הגילאים. הן נגרמות על ידי הצטברות של רובד חיידקים (פלאק) לאורך קו החניכיים, ועלולות להוביל לנזק משמעותי לחניכיים ולעצם הלסת. במידה ואתם סובלים מאחד מהסימנים של מחלות חניכיים, חשוב לפנות לרופא שיניים בהקדם האפשרי. טיפול מוקדם יכול למנוע החמרה של המחלה ולשמור על בריאות השיניים והחניכיים.

 

מחלות חניכיים

אולי תאהבו גם את: