האם כדאי להתחיל מערכת יחסים בזמן שהייה בצבא?

הצבא הוא אחד מאבני הדרך של החברה הישראלית. בצבא חיילים רבים צוברים זיכרונות וחוויות שמלוות אותם לאורך חלק גדול מן החיים הבוגרים שלהם ואף מעצבים את תפישותיהם ודעותיהם כלפי דברים מסוימים.

אחד הדברים המשמעותיים ביותר בצבא, שמתפתחים באופן כמעט טבעי בעקבות האינטראקציה היום יומית והמתמשכת בין אנשים היא מערכות יחסים. אותן מערכות יחסים יכולות להיות מן הראשונות של החיילים ולא חסרים סיפורי אהבה פוריים וארוכים שהתפתחו בזכות המערכת הצבאית.

עם זאת, למערכת הצבאית ישנן חסרונות רבים, גם במישור זה של יחסים בין בני זוג וחשוב מאוד להיות ערים להם כאשר מסתכלים באופן מודע ומלא על השאלה – האם כדאי להתחיל מערכת יחסים בעת השירות הצבאי.

 

יחסי מרות

המערכת הצבאית היא מערכת היררכית באופן מובנה. כולם יודעים מה הדרגות של כולם, אשר מעטרות את המדים. לכן, פשוט מאוד לדעת מי נמצא מעל מי. בתרבות ארגונית מן הסוג הזה, פועלים יחסי מרות חזקים. כלומר, יחסים בין-אישיים המפתחתים בין אנשים בדרגות שונות בארגון. מה קורה כאשר האינטראקציה המפתחת בין השניים מגיעה לכיוון הזוגי?

כאשר ישנה מערכת יחסים בין שניים השוררים ביניהם יחסי מרות, הנחת היסוד של המערכת החוקית היא שההסכמה של המחזיק בדרגה הנמוכה יותר היא לא מלאה ושישנם שיקולים שונים כמו קידום או כפיפות שמשפיעים על הסכמתו.

בהתאם, הערות והתנהגויות מיניות בין שניים שביניהם ישנם יחסי מרות יכולה לעלות בקלות לכדי הטרדה מינית בצבא – תופעה רווחת ומסוכנת שהופכת את התרבות הארגונית בצבא לרעילה ועלולה להוות חוויה לא נעימה בכלל לחיילים השונים.

קיום יחסים מיניים תחת יחסי מרות הוא דבר אסור, בכפוף לסייגים משפטיים מסוימים. לכן, במידה ומתפתחת מערכת יחסים מינית מן הסוג הזה יש לדאוג לשינויים ארגוניים מסוימים, למשל, ככל שהמפקד הוא המפקד הישיר, הפקוד צריך לעבור למפקד אחר.

לעיתים יהיה צורך להצהיר על מערכת היחסים (בכפוף לבכירות של הצדדים – יש פעמים שבהם מדובר על חייל פשוט וקצין, שנהלי הצבא לא מאפשרים לקיים את מערכת היחסים הזו), על מנת לוודא שההסכמה של בני הזוג היא חופשית. זאת כאמור, בתלות בנסיבות.

 

אינטנסיביות

מערכת היחסים שמתפתחת בין שניים בצבא יכולה להיות מערכת יחסים מאוד אינטנסיבית – רואים אחד את השני מידי יום, לעיתים מגוררים בצמידות והאנשים הסובבים כל אחד משותפים. מדובר בנסיבות שיכולות להוליד מערכות יחסים בעייתיות, כאלו שבין היתר עלולים להוביל לדפוסים לא טובים במערכת יחסים כמו אינטנסיביות ואף אובססיביות בניסיונות השליטה של האחד על חייו של האחר.

 

סיכום

כפי שניתן לראות, מערכות יחסים בצבא עלולות לכלול בעיות רבות, בעיקר בעיות של מרות – כאשר מנהלים את מערכת יחסים עם אדם שנמצא גבוה ממך בדרגות. עם זאת, הדבר עדיין אפשרי אך יש לעשותו בחוכמה ולהיזהר מפני הטרדות מיניות.

למידע נוסף, ניתן לבקר באתר של עורך דין דורון ויינרייך.

 

נשיקה

אולי תאהבו גם את: