מה העונש על עבירת רכוש בישראל?

עבירות רכוש הן עבירות פליליות שקשורות ללקיחה בסתר או בכוח, רכוש ששייך לאדם אחר. ישנן מספר עבירות שכולן נקראות עבירות רכוש, ולכל אחת מהן מידת חומרה שונה וענישה שונה בהתאם. בכתבה שלפניכם נפרט על עבירות רכוש מסוגים שונים, על העונשים המוטלים בגינן, על ההליך המשפטי במקרים של עבירות רכוש, ומה לעשות במקרה של פתיחת חקירה נגדכם. 

 

עבירות רכוש ופריצה בחוק הישראלי

עבירת רכוש מתחלקת בישראל לעבירות של גניבה, התפרצות, ומעין גניבה – כל אלה הן עבירות רכוש ללא שימוש בכוח, ומצד שני עבירות של שוד ופריצה שהן עבירות רכוש תוך כדי שימוש בכוח. גניבה היא עבירה של נטילת רכוש של אדם אחר שלא ברשות. לעבירה זאת נסיבות מחמירות כמו גניבה ממעסיק או גניבה של מעל חצי מיליון שקל.

פריצה והתפרצות הן עבירות של כניסה לשטח פרטי ללא רשות בכוח ובלי שימוש בכוח בהתאמה. שוד הוא עבירת גניבה שבוצעה תוך כדי שימוש בכוח. עבירת מעין גניבה מתייחסת למקרים כמו הסתרת צוואה ושימוש במים או חשמל של אדם אחר ללא רשותו. זוהי עבירת גניבה שלא עונה על ההגדרות של גניבה קונבנציונלית.

 

העונשים על עבירות רכוש בחוק הישראלי

הענישה המקסימלית על עבירות רכוש בחוק הישראלי נעה בין 3 שנים בכלא על עבירות רכוש ללא שימוש באלימות כמו גניבה ומעין גניבה, לבין עונשים של עד 20 שנות מאסר לעבירות של שוד שבוצע באמצעות נשק. בנוסף לכך, בית המשפט עלול לחייב את העבריין בתשלומי פיצויים וקנסות בסכומים גבוהים בהתאם לחומרת העבירה. גם ניסיון לעבירה, נחשב כעבירת רכוש בישראל.

 

חקירה והגשת כתב אישום בעבירות רכוש

בדרך כלל וכמעט בכל התיקים של עבירות רכוש, החקירה המשטרתית תחל ברגע שהאדם שנפגע על ידי העבריין, יגיש תלונה על עבירת הרכוש. מרגע הגשת התלונה, חוקרי המשטרה יקבלו החלטה האם לחקור אותה לעומק או לסגור אותה. במקרה של חקירה משטרתית מוצלחת, התיק יועבר לפרקליטות ושם יוחלט האם להגיש כתב אישום ובגין אילו עבירות.

 

מה לעשות במקרה של חקירה או הגשת כתב אישום?

גם אנשים נורמטיביים יכולים להיות מואשמים בעבירת רכוש. הדוגמה הנפוצה ביותר לכך מתרחשת במקרים שאדם נקלע לתאונה עם רכב שאול שלא היה לו ביטוח. בכדי להתחמק מלקיחת אחריות לתאונה, ישנם אנשים שמדווחים על הרכב כגנוב, וכך מוצא עצמו אדם נורמטיבי מואשם בעבירת רכוש פלילית. בכל מקרה של חקירה בחשד לעבירות רכוש או הגשת כתב אישום, יש לפנות לייעוץ על ידי עו"ד פלילי.

 

עבירות רכוש בישראל והעונשים המוטלים בגינן – סיכום

בישראל מתקיימות עבירות רכוש תוך כדי שימוש בכוח כמו פריצה ושוד וכאלה שנעשות בסתר כמו מעין גניבה, גניבה והתפרצות. העונשים בגין עבירות אלה נעים בין 3 ל-20 שנות מאסר ויכולים גם לכלול תשלום פיצויים וקנסות שונים.

עבירת רכוש

אולי תאהבו גם את: