מתי תוכלו להגיש תביעה כספית על הפרת חוזה?

חוזים הם הכלים המשפטיים באמצעותם אנחנו מסדרים את תחום ההסכמים הכלכליים שנערכים בין בני אדם ובין גופים פיננסיים ואחרים. חוזים חודרים לכמעט כל תחום בחיינו, החל משכירת דירה וכלה בחוזה נישואין.

לעיתים אנו נאלצים להתמודד עם הפרת חוזה שחתמנו עליו מצד הצדדים האחרים החתומים עליו. בכתבה שלפניכם אספנו מעט מידע על חוזים – מה הוא חוזה? מהי הפרת חוזה? ובאילו מקרים אפשר להגיש תביעה כספית בגין הפרת חוזה?

 

איך מוגדר חוזה?

כששומעים את המילה חוזה, רבים מדמיינים מסמך רשמי, מודפס וחתום על ידי הצדדים השואפים להיכנס לחוזה משותף, אבל לא רק. חוזה יכול להיחתם גם בעל פה, בשיחת טלפון ואפילו על גבי מפית נייר פשוטה. מה שמגדיר חוזה בחוק הוא העובדה שהוא נעשה בדרך של הצעה וקיבול.

כלומר שצד אחד הציע תנאים שלפיהם יכנסו הצדדים לחוזה והצד השני קיבל על עצמו תנאים אלו. לדוגמה, מנשה הציע לירון לקנות את הרכב שבבעלותו בסכום של 20 אלף ₪ בהודעת וואטסאפ. בתגובה ענה ירון "קניתי, אסדיר את העברת התשלום בקרוב." במקרה זה נחתם חוזה בין הצדדים והם שניהם מחויבים אליו.

 

מהי הפרת חוזה?

הפרת חוזה הוא מצב שבו אחד מהצדדים החתומים על החוזה לא מקיים את ההתחייבויות שמפורטות לגביו בחוזה זה. אם ניקח את הדוגמה מהפסקה הקודמת, במקרה שבו ירון יחזור בו מהעסקה שנקבעה ויהיה מוכן לשלם רק 10 אלף שקל בעבור הרכב של מנשה, הדבר מהווה הפרת חוזה.

 

תביעות בגין הפרת חוזה

ישנם 3 סעדים שניתן לבקש בעת תביעה בשל הפרת חוזה, ואלו הם אכיפה, ביטול או בקשת פיצויים בשל ההפרה של חוזה זה או אחר. נפרט בהמשך בקצרה על כל אחד מהם.

 

אכיפה או ביטול חוזה

אכיפה של חוזה היא סעד שמתאים בעיקר לאנשים ששואפים לשמור על החוזה הקיים תוך כדי הבטחת זכיותיהם בו. לעומתו ביטול של החוזה הוא המקרה ההפוך לגמרי – במקרה זה ההפרות של החוזה גרמו לחתום עליו לרצות בביטולו ולהבין שאין לו צורך בהמשך קיום החוזה המדובר.

 

בקשת פיצויים כספיים עקב הפרת חוזה

במקרים מסוימים בהם הפרות החוזה גרמו לנזק לאחד החתומים עליו, ניתן לבקש גם סעד בצורת פיצוי כספי. יש לשים לב שלעיתים קרובות סעד מסוג זה יכול להוביל לביטול החוזה כולו, ובהתאם עליכם לשאול את עצמכם האם ביטול החוזה שווה את הפיצוי שאתם עתידים לקבל.

 

סיכום

חוזה הוא הסכם בין בני אדם שנקבע בצורה של הצעה וקיבול, כלומר בצורה שצד מן הצדדים הציע הצעה מסוימת לצד אחר והצד השני הביע דעתו שהוא מעוניין להיכנס להסכם זה. הפרת חוזה היא בעצם אי קיום של אחד מהסעיפים בחוזה. פיצוי כספי בשל הפרת חוזה הוא אפשרי במקרה שנפגעתם כלכלית כתוצאה מההפרה המדוברת.

הפרת חוזה

אולי תאהבו גם את: