מכאבי ראש ועד איבוד זיכרון – מהם התסמינים של סרטן גליובלסטומה

גליבלסטומה מולטי פורמה  Glioblastoma multiforme, או GBM, הוא סוג של גידול שמתחיל במוח או בחוט השדרה, וסוגים אלה של גידולים ידועים כגידולי מוח ראשוניים. גידולים אחרים, כגון גידולי שד, המגיעים למוח הם גידולי מוח משניים. חשוב לציין שגליובלסטומות בחוט השדרה הן נדירות מאוד – והן רק כ-1 עד 3 אחוז מההתרחשויות. רוב הגידולים מסוג גליבולסטומה מתרחשים במוח. עקב כך הם גורמים לפגיעה ביכולת הקוגנטיבית, כמו גם הזיכרון, ועלולים לגרום לכאבי ראש כרוניים.

 

ההשפעה על המוח

המוח שולט בכל כך הרבה תפקודים בכל הגוף, שהתסמינים מתבטאים בדרך כלל רחוק מהמוח. אדם פעיל אחרת עלול להתמוטט על מגרש הטניס, למשל, בעוד שמישהו אחר עלול לדבר בצורה לא ברורה. התסמינים של גליבלסטומה קשורים למיקום הגידול (בדרך כלל האונה הקדמית או הטמפורלית אם במוח), לחץ מוגבר על חלקי המוח הסמוכים לגידול וגודל הגידול.

התסמינים משתנים מאדם לאדם, בהתאם לגורמים אלו. ככל שהסרטן גדל, הסימפטומים יתרבו וישפיעו על תפקודי גוף נוספים. אם לחולה גליובלסטומה יש ניתוח, הקרנות, כימותרפיה או טיפולים אחרים, סימפטומים מסוימים עשויים להשתפר, אם כי יתכנו תסמינים אחרים הקשורים לתופעות הלוואי של הטיפול הנבחר.

גליבלסטומה

מהם הסימנים והתסמינים המוקדמים של גליובלסטומה?

הסימנים והתסמינים השכיחים ביותר של גליובלסטומה חדשה שאובחנה הם:

 

כאבי ראש בשילוב עם בחילות והקאות

לפעמים מתרחשים סחרחורת או ורטיגו. אלה נוטים להתרחש בשעות הבוקר המוקדמות ולעתים קרובות הופכים מתמשכים או חמורים ויכולים להתגבר עד לכאבי ראש חזקים. כאבי ראש כתוצאה של גליבלסטומה הינם שונים מכאבי ראש אחרים. הם מתרחשים בכמעט 60 אחוז מחולי גליובלסטומה. הכאב נוטה להתחיל כשהמטופלים מתעוררים. הכאב מתמשך, והתסמינים אינם כמו כאב ראש מיגרנה. בנוסף, הקאות עשויות להתרחש יחד עם כאב הראש.

 

התקפים

סוג ההתקפים תלוי היכן במוח נמצא הגידול. הם יכולים להיות חלקיים (מוגבלים לחלק אחד של המוח עם חלק קטן מקביל בגוף מושפע), חלקיים מורכבים (התקפים קצרים שהאדם לא זוכר), או כלליים (משפיעים על שני צידי המוח וכרוכים באובדן הכרה ).

גליבלסטומה

ליקויים נוירולוגיים

בעיות אלו יכולות להתבטא בהפרעה בתפקוד העצבים, המוח או חוט השדרה, ויכולות להשפיע על תפקודי גוף רבים, כמו גם על יכולת הזיכרון לטווח הקצר ולטווח הארוך.

 

איבוד זיכרון

אובדן זיכרון הוא סימפטום גליובלסטומה שכיח אובדן זיכרון הוא סימפטום שכיח בחולים עם גליובלסטומות. זה יכול להיות קשור לסרטן עצמו או לטיפול. בעיות זיכרון לטווח קצר מפריעות לחיי היומיום יותר מבעיות זיכרון לטווח ארוך. עייפות יכולה להוסיף לגירעונות אלו.

 

לסיכום

אם אתם סובלים מאחד מתסמיני גליובלסטומה, תוכלו לפנות אל מספר סוגים שונים של טיפולים. שיכולים לעזור לעצור את התפשטות הסרטן ולהקל על כאבי הראש ובעיות בזיכרון שמופיעים כתוצר של סרטן גליבלסטומה.

גליבלסטומה

אולי תאהבו גם את:

תביעת רשלנות רפואית בבית חולים
תביעת רשלנות רפואית בבית חולים

תביעות רשלנות רפואית הן תביעות מורכבות וסבוכות במיוחד, תביעות אלו הן פעולות משפטיות מורכבות המתקיימות כאשר ספקי שירותי בריאות שונים אינם עומדים בסטנדרט הטיפול, וכתוצאה

קרא עוד »
ביטוח לאומי
ביטוח לאומי אבטלה

אבטלה, מצב לא נעים בכלל שלצערנו עם מגפת הקורונה אנשים רבים חוו. אנשים אשר מוצאים עצמם במצב של אבטלה ללא עבודה, לא תמיד יודעים כיצד

קרא עוד »