מהן הזכויות בבריאות הנפש שחייבים להכיר?

אם אתם מתמודדי נפש או שאתם חלק ממשפחה שבה יש מתמודדי נפש, למדינה יש כמה זכויות והטבות שיכולות לעזור ולהקל עליכם בהתמודדות עם המצב. בין אם זה באופן כספי או באמצעות תמיכה וייעוץ נפשי – ריכזנו לכם כמה זכויות שכדאי לכם להכיר ולממש.

 

סל שיקום

סל השיקום עבור מתמודדי נפש הוא הסל המקיף ביותר לשירותים שניתנים בתחומים שונים, ביניהם לימודים, תעסוקה ועוד. הסל מותאם באופן אישי לכל אדם זכאי ובאמצעותו ניתן לבחור במסגרת הטובה והמתאימה ביותר לצורך ליווי, סיוע, שיקום ועוד.

בכדי לקבל אישור לקבלת שירותי סל שיקום יש להגיש בקשה אל ועדת שיקום איזורית באיזור בו אתם מתגוררים, בה יהיה צורך לצרף מסמכים רלוונטיים. הסל ניתן לתושבי ישראל מגיל 18 ומעלה. אם יש לכם ילדים מתמודדי נפש הם זכאים להטבות מסוג אחר שניתן לבדוק באתר משרד הבריאות.

 

השלמת השכלה למתמודדי נפש

אם הינכם מתמודדי נפש, אתם יכולים להיות זכאים להשלמת השכלה. בזה נכללים השלמת השכלה יסודית והשכלה תיכונית, השלמת בגרויות, אולפנים ללימוד עברית, קורסי מיומנויות מחשב ועוד. כדי לקבל את הזכות הזאת יש להגיש בקשה לוועדה האיזורית למתמודדי נפש.

 

מועדונים חברתיים למתמודדי נפש

במסגרת סל השיקום ניתן גם להשתתף במועדונים חברתיים בשעות הפנאי. המטרה היא לייצר מסגרת מהנה ותומכת, ולהרחיב את המעגל החברתי של מתמודדי הנפש. מועדונים אלה נכנסים תחת מסגרות שיקום בקהילה. במועדון החברתי יציעו לכם פעילויות שונות, בין אם צפיות משותפות בהצגות, שיחות קבוצתיות ועוד. את המועדונים החברתיים הללו ניתן למצוא לפי חלוקת אזורים בארץ באתר הרשמי של משרד הבריאות.

 

סיוע בשכר דירה

מתמודדי נפש שמקבלים קצבת נכות עשויים להיות זכאים לסיוע חלקי במימון שכר דירה עבור עצמם. הסכומים שהם יכולים לקבל נקבעים על פי קריטריונים שונים, ביניהם המצב האישי שלהם, רמת הנכות ועוד. גם מי שהוא הורה לילד מתמודד נפש עם קצבת נכות יכול להיות זכאי לקבלת סיוע כספי זה.

כדי לממש זכות זו יש להוציא תעודת זכאות באמצעות שליחת בקשה, אליה יש לצרף אישור על קבלת קצבת הנכות עם פירוט של המצב הרפואי.

 

מרכזי ייעוץ ותמיכה למשפחות של מתמודדי נפש

אם אתם בני משפחה של אנשים מתמודדי נפש, אתם יכולים לפנות לקבלת תמיכה וסיוע במרכזי הייעוץ השונים שפזורים ברחבי הארץ. מרכזים אלה הם יוזמות של משרד הבריאות ומטרתם להעניק ייעוץ אישי או קבוצתי למשפחות במצב המורכב בו הם נמצאים. במרכזי הסיוע הללו ניתן יהיה לקבל גם מידע פרקטי, לדוגמה מידע משפטי, מידע רפואי ועוד.

יש גם סדנאות בנושאים שונים, ביניהם הרחבת המידע על לקויות נפשיות, כלים להתמודדות עם קשיים ועוד. זכאים לכך כל בני משפחה של אדם שהוגדר כמתמודד נפש.

בריאות נפשית

אולי תאהבו גם את: