למה ואיך מדליקים נרות שבת

היכרות עם הסיבות השונות להדלקת נרות שבת יכולה להיות הצעד הראשון בדרך לקיום המצווה. במאמר הבא נסביר מה עומד מאחורי ההלכה, איך עושים את זה ואיזה כלים כדאי שיהיו בבית. מצוות הדלקת נרות שבת מבוססת על מספר טעמים. ראשית, מדליקים את הנרות לכבוד שבת כי יוצאים מתוך נקודת הנחה שאין סעודה חשובה בלי להדליק אור.

שנית, הדלקת הנרות מאפשרת את עונג שבת – כדי שיהיה אפשר לראות את המאכלים ולהתענג עליהם. כמו כן, המטרה היא להדליק נרות כדי לציין שלום בית ועל מנת שכל אחד ואחת יראו את הרהיטים והחפצים ולא יכעסו אחד על השנייה.

 

לגזור ולשמור: כך מדליקים נרות שבת

הדלקת נרות שבת מחייבת פמוטים ו-2 נרות. מצוות ההידור מאפשרת להשתמש בפמוטים מכסף טהור וכדאי לבחור בהם גם על מנת שיהיה נוח לשתף את הבנות הצעירים יותר במשפחה. כמו כן, פמוטים גבוהים מכסף טהור עוזרים לשמור על הבטיחות ומאפשרים להציב את הנרות במקום בולט.

מבחינת ההבדל בין הנוסח הספרדי והאשכנזי, הוא בא לידי ביטוי בעיקר בסדר ההדלקה. בעוד יוצאי עדות אשכנז קודם כל מדליקים את הנרות על הפמוטים ורק אז מכסים את העיניים ומברכים, הספרדים עושים את זה הפוך: קודם מברכים ורק אז מדליקים.

הברכה עצמה אמורה להופיע בכל סידור שיש בו את תפילות ימי שישי. במידה ורוצים להדליק נרות שבת בערב חג שהוא גם ליל שישי, צריך לוודא שיש את הסידור המתאים. לאחר מכן, כל שנותר הוא להיצמד לברכה ולהדליק את הנרות לפי הנוסח והסדר שאותו בוחרים.

 

מתי מדליקים נרות שבת?

סוגיה אחרת שמטרידה נשים שרוצות להדליק נרות שבת אבל אין להן בזה ניסיון קודם היא מועד קיום המצווה. באופן עקרוני, את נרות השבת צריך להדליק כמובן לפני שהשבת נכנסת – אבל כניסת השבת לא זהה בכל מקום בארץ. היות והדלקת האש היא מלאכה אסורה בשבת, צריך לתאם אותה לזמני כניסת השבת ולברר לגביהם מראש.

בירור לגבי זמני הדלקת נרות ניתן לבצע באתרי האינטרנט, ברשתות החברתיות, בעלונים המחולקים בבתי הכנסת או ישירות מול חברות ומשפחה. ביום טוב שבו מותר להעביר אש מאש קיימת, ניתן להדליק נרות יום טוב מאש דולקת גם בליל החג עצמו.

כפי שאפשר להבין, הדלקת נרות שבת מחייבת פמוטים מתאימים. עם זאת, בחירה נכונה של כלי כסף לשבת לא מספיקה כדי לקיים את כל המצוות. אחת המצוות החשובות למשל היא כאמור להדליק נרות שבת, אבל לא כל אישה יודעת איך לעשות את זה. לסיכום, הדלקת שני נרות היא כל מה שאישה יהודייה צריכה על מנת לקיים את המצווה. אם רוצים, ניתן להשקיע בהידור המצווה ובפמוטים ובעיקר חשוב להכיר את זמני הדלקת הנרות.

2 פמוטים עם נרות שבת דולקים
2 פמוטים עם נרות שבת דולקים

אולי תאהבו גם את: