מצב רוח ירוד זמני או דכדוך מתמשך: למי פונים ובאיזה שלב?

משברים שונים מביאים רבים מאיתנו להרגיש מדוכדכים.

לרוב מדובר על תופעה חולפת.

לעומת זאת, ישנם מצבים בהם הדכדוך מופיע וחולף לסירוגין או מתמשך בצורה המשפיעה על התפקוד היום יומי שלנו.

המאמר יפרט למי פונים ומתי בזמן של מצב רוח ירוד.

 

ההבדלים בין דכדוך חולף לדכדוך תקופתי

ישנם אנשים שכששואלים אותם מה שלומם הם עונים "הכל טוב" וכאלו שעונים "באסה". לא בטוח שגם אלו שאומרים הכל טוב מתכוונים לכך. בני אדם הם דינמיים ונוטים למצבי רוח כתוצאה ממתחים בבית, בלימודים או בעבודה. קשה למצוא אנשים שיסתובבו רוב היום עם חיוך מאוזן לאוזן אך גם קשה למצוא כאלו שיחשפו את הקשיים שלהם במיוחד לאנשים שהם פחות קרובים אליהם. אלו מצבים של דכדוך המופעים ברגעים מסוימים, חולפים ושוב מופיעים כחלק טבעי מההתנהלות היום יומית. כולנו מתמודדים איתם. ביחד עם זאת, ישנו מצב רוח זמני הנמשך לאורך תקופה. למשל, בתקופת החגים, בחורף, בזמן פיטורים מהעבודה, בתהליך גירושין ועוד. בתקופות אלו כל אחד זקוק למישהו שיקשיב לו ויסייע לו. בתקופות כאלו מומלץ ללכת לשיחות עם פסיכולוג על מנת שהמצב הדיכאוני יחלוף מהר.

 

האם דכדוך תקופתי יכול להפוך לדכדוך מתמשך?

במקרים בהם לא מטפלים בדכדוך גם אם הוא תקופתי, המצב עלול להימשך ולהתדרדר לכדי חוסר תפקוד, עייפות כרונית, חוסר שקט, עצבנות, ייאוש ולעיתים אף למחשבות אובדניות. אומנם יהיו אנשים שיצליחו להתגבר בשיחה או שתיים עם פסיכולוג או באמצעות חברים קרובים, אך יהיו גם כאלו שיזדקקו לטיפול ארוך יותר על מנת שמצב רוחם ישתפר. ברגע שלא מצליחים לקיים יחסים חברתיים, מתקשים לתפקד בעבודה, מתרגזים בקלות על כל דבר, לא ישנים טוב, מפריזים או נמנעים מאוכל, קמים עם חוסר חשק בבוקר, אלו סימנים שהדיכאון כבר שם. זהו השלב בו חייבים טיפול.

 

למי פונים במצבים של דכדוך מתמשך?

מטפלים מוסמכים או פסיכולוגים מקצועיים ומנוסים המופיעים באתר https://www.alhasapa.co.il יוכלו לסייע לכם להתגבר באמצעות מפגשים של אחד על אחד על הדכדוך התקופתי או הדכדוך המתמשך. אל תשאירו את המצב כמו שהוא עד שיתפוצץ. ברגע שחשים בקושי צריך לטפל בבעיה ללא דיחוי. הפסיכולוג יאבחן את מצבכם ויתחיל לטפל מייד לאחר האבחון. הטיפול הוא טיפול של פסיכולוג קליני או פסיכולוג קוגניטיבי התנהגותי. על ידי שינוי חשיבתי וטיפים התנהגותיים תוכלו להתגבר על הדכדוך ולנהל חיים תקינים הן בבית והן בעבודה. הפסיכולוג ימצא את המקור למצב הרוח המדוכדך ויתחיל בתהליך לשינוי. מדובר על טיפול דינמי וממוקד שיכול להיות קצר או ארוך בהתאם לסוג הבעיה ולאופי המטופל. לסיכום, מומלץ לא להתמודד לבד עם הדכדוך ולא לחכות שיעבור מאליו כי זה לא יקרה. פשוט לטפל!

 

איש במצב רוח ירוד

אולי תאהבו גם את: