כיצד ניתן לתקן עומס חשמל

בעיית העומס בקווי החשמל יכולה להעיק ולשבש את חיינו בעת השימוש במערכת החשמל. כיצד ניתן להימנע או לתקן את הבעיה הזו? בכדי להימנע מכך, כדאי שנבין קצת יותר איך החשמל פועל.

החשמל נכנס לחיינו במהלך המאה ה – 20 ותרם רבות לשיפור רמת החיים שלנו. אך חשוב שנזכור, מכשירים חשמליים פירושם – סכנה, במידה והם מתקלקלים עלולה להיגרם שריפה או גרוע מכך, הם עלולים לחשמל את מי שנוגע בהם וכך לגרום לסכנת חיים.

 

תקלות בחשמל

ניתן לחלק תקלות בחשמל לשני סוגים: קצר חשמלי ועומס יתר.

  • קצר חשמלי – יכול להיגרם מכמה סיבות, למשל כבל חשמל שרוף או פגם במכשיר חשמלי תקול.
  • עומס יתר – בדרך כלל מתרחש כאשר כמה מכשירים חשמליים עובדים במקביל על אותו מתח חשמל וכך יוצרים עומס יתר על מערכת החשמל.

 

כיצד ניתן למנוע קצר חשמלי?

כל עומס חשמל גורם לקצר חשמלי, אך ההפך אינו נכון. לא כל קצר חשמלי נוצר מעומס יתר על מערכות החשמל. קצר חשמלי יכול לנבוע ממגע של גוף חיצוני במוליכים, לדוגמא ענף עץ שנופל על חוטי חשמל וגורם למגע ביניהם, או כניסה של מכרסם לתוך לוח החשמל.

מניעת תקלות אלו יכולות להתבצע ע"י הרחקה של גופים זרים מקווי החשמל, או שימוש בחומרים דוחי מזיקים. קצר יכול להיגרם גם ע"י ניתוק וחיבור בחיבורי שקע ותקע לעיתים תכופות, במקרים כאלה מתרופפים מגעי הפליז שבתוך השקע.

 

מה יוצר עומס יתר?

עומס יתר מתרחש בדרך כלל כאשר כמה מכשירים עובדים על אותו מתח החשמל ויוצרים עליו עומס כל כך כבד עד שהוא פשוט קורס.

לדוגמא, מצב בו מחברים על שקע של מכונת הכביסה מפצל חשמל, ולאחר מכן מפעילים גם את המייבש במקביל. לצורך העניין, אם מדובר במעגל אחד של 16 אמפייר – שני מכשירי חשמל כבדים לא יוכלו לעבוד כראוי וכנראה יגרמו לעומס יתר ואף לקצר חשמלי. לכן עדיף לחבר את אחד מן המכשירים לשקע אחר או לחילופין, להימנע מלהפעיל את שניהם במקביל.

 

איך מאתרים את הבעיה?

כאשר נוצר עומס יתר או קצר חשמלי, בדרך כלל לא ניתן להשיב את החשמל לפעולה עד שתאתרו באופן מדויק את הבעיה ותטפלו בה. על מנת לאתר את הבעיה, אנו ממליצים לנתק את כל מכשירי החשמל בבית, ובשלב הבא הרימו את המפסק שבארון החשמל באופן הדרגתי, אחד אחד, עד שתבינו באיזה איזור בבית נגמרה התקלה.

 

כיצד ניתן להימנע מהתקלה?

לאחר שהבנתם מהיכן נגרם הקצר החשמלי או עומס היתר, ניתן לטפל במכשיר באופן עצמאי ( כמובן במידה ויש לכם את הידע או הכישרון לכך ) או לחילופין, להזמין חשמלאי מוסמך ומקצועי שיתקן את הבעיה. כדי למנוע את עומס היתר או הקצר החשמלי הבא, יש להקפיד לשים לב אילו מכשירי חשמל מפעילים ומתי עדיף לא להפעיל יותר מדי מכשירים במקביל, בטח לא מכשירי חשמל " כבדים " כמו מכונת כביסה, מייבש, תנור או מזגן.

אנו ממליצים לפזר את מכשירי החשמל " זוללי האנרגיה " בכל רחבי הבית ולא להעמיס על שקע אחד.

 

חשוב לזכור

חשמל זה לא משחק ילדים, ואם אינכם יודעים מה לעשות איתו או כיצד לטפל בתקלה, אסור לגעת בו. במקרה כזה עליכם להזמין חשמלאי מוסמך שיטפל בבעיה באופן מקצועי. גם אם אתם מבינים דבר או שניים בנוגע לחשמל, זכרו! אין להתקרב ללוח החשמל או למכשירי חשמל תקולים כשאתם עם ידיים רטובות או יחפים, זוהי סכנת חיים.

כמו כן, הקפידו לבצע בדיקה שנתית ע"י חשמלאי מוסמך.

מנורות

אולי תאהבו גם את:

איטום מבנים
האם איטום גג זה חובה

לאחרונה אנו מקבלים פניות מצד שכנים, חברים ומכרים ששמעו שביצענו הליך של איטום גג לקראת החורף הקרב. כולם שואלים אותנו שאלות רבות בנושא ולא תמיד

קרא עוד »