התמודדות עם ציפיות – למה זה כל כך קשה?

רובנו מכירים את הסיטואציה בה אנו מצפים מעצמנו להגיע לתוצאה מסוימת, או שהאנשים הסובבים אותנו הם אלו שמצפים זאת מאיתנו – וכך נוצר אלמנט הלחץ והמתח הנפשי. התמודדות עם ציפיות אינה דבר פשוט, והיא עשויה אף לגרום להפרעות נפשיות בחלק מהמקרים. כיצד ניתן להתמודד עם מצבים אלו טוב יותר?

 

הקושי בהתמודדות עם ציפיות

בכל שלב או סיטואציה בחיים יהיו מקרים בהם תידרשו לעמוד בפני לחצים וציפיות – בין אם הציפיות הן כלפי עצמכם, ובין אם המשפחה, החברים והסביבה הם אלו שמעמידים את הציפיות האלו.

הציפייה יכולה להיות לקבל ציון גבוה במבחן, להתקבל לעבודה נחשבת, להרוויח הרבה כסף, לגור בבית גדול או כל ציפייה אחרת. לעיתים הציפיות האלו הן לא ריאליות, ויש פער גדול בין המצב שלנו במציאות (מצב כלכלי, בריאותי, משפחתי) לבין הציפיות שלנו. כשנוצר פער שכזה, ההתמודדות עם הציפיות היא קשה ומסובכת יותר.

 

אי עמידה בציפיות עשויה לגרום לנו לדיכאון ולמצב רוח ירוד

מכירים את המשפט "כגודל הציפיות – כך גודל האכזבות"? זהו המשפט שמתאר בצורה הטובה ביותר את השאיפה שלנו להשגת מטרות שאינן ריאליות.

כאשר אנו מנסים להשיג מטרות שכאלו, ולעמוד בציפיות שהצבנו לעצמנו (או שאחרים הציבו לנו) אך לא מצליחים לעשות זאת, אנו עשויים לחוות משברים נפשיים קשים – תחושת אשם וכישלון על אי ההצלחה להשיג את מה שאני מצפה מעצמי, או מה שהחברה מצפה ממני.

 

מה ניתן לעשות כאשר נוצרת הפרעה נפשית כתוצאה מהתמודדות עם ציפיות?

יהיו מקרים בהם המשבר הנפשי יגיע עד כדי הפרעה נפשית של ממש, ואי ההצלחה לעמוד בציפיות תגרום לנו לדיכאון עמוק, מצבי רוח משתנים, ירידה ביכולת הריכוז והקשב, עייפות מוגברת ורצון להסתגר ולהתבודד.

במקרים אלו, מומלץ לגשת לאיש מקצוע (רופא משפחה או פסיכולוג), שיוכל לשמש לכם כאוזן קשבת ולהתאים לכם את הטיפול המתאים ביותר למצבכם. על מנת ליצור קשר עם פסיכולוג מוסמך ומנוסה, תוכלו להיכנס לאתר ראש בריא, ושם גם לקבל מידע נוסף אודות הפרעות נפשיות ואפשרויות טיפול בהן.

 

כיצד תוכלו להתמודד טוב יותר עם ציפיות?

הדבר שאולי הוא החשוב ביותר הוא להתאים את הציפיות שלכם ליכולות שלכם ולמצבכם האישי. תקשיבו רק לעצמכם, ואל תתנו ללחץ חברתי או לחץ מצד המשפחה להשפיע על מהלך החיים שלכם או לגרום לכם לפתח ציפיות שאינן ריאליות.

למשל – אם יש לכם חובות או שאתם נמצאים במינוס בבנק, אל תפתחו ציפייה לעבור לבית חדש או לקנות לעצמכם מותרות. אם אתם כבר מבוגרים וללא ילדים, אך מרגישים אתם לא במצב נפשי או כלכלי מספיק טוב כדי לגדל ילדים – אל תיכנעו לציפיות של ההורים או של החברה. רק אתם יודעים מה הכי טוב עבורכם!

 

ציפיות

אולי תאהבו גם את: