האם משכורת מטפלות מספיקה למחייה?

מטפלות נמצאות במעונות יום ומשפחתונים, ותפקידן לדאוג לילדים ולטפל בהם כאשר הוריהם נמצאים בעבודה. תפקיד המטפלת מיוחס באופן מסורתי לנשים, אך ישנם גם גברים שעוסקים בתחום זה. במשך שנים רבות נערך מאבק עיקש בנושא זכויותיהן של המטפלות, השכר שלהן ותנאי ההעסקה שלהן.

 

תפקידן של המטפלות

תפקידן של המטפלות (שכאמור כוללות בתוכן גם מטפלים, אך לצורך דיון זה נשתמש בלשון נקבה) הוגדר על ידי משרד הכלכלה – והוא כולל בעיקרו הענקת טיפול וחינוך הולם לילדים.

תוך מילוי תפקיד זה, המטפלות נדרשות גם להשתתפות בפגישות הדרכה והשתלמות, בשמירה על קשר עם הורי הילדים ובקיום יחסי עבודה תקינים עם הצוות המטפל ושאר גורמי העבודה. ניתן לראות שזהו תפקיד בעל דרישות יחסית תובעניות, שדורש מהמטפלות יחסי אנוש מעולים ושמירה על סביבת עבודה נעימה ומכבדת.

מטפלות רבות מלינות על כך שהשכר שהן מקבלות לא הולם את דרישות התפקיד והחשיבות שלו (שהוא כאמור חינוך וטיפול בילדים). אמנם המטפלות זכאיות לקבל את התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק, אך במקרים רבים שכרן עומד על שכר מינימום בלבד, ולא מאפשר להן מחייה הולמת.

 

קשיים במעמדן ובתנאי ההעסקה של מטפלות

בשונה מתחומי עיסוק אחרים, למטפלות אין גוף גדול וחזק שייצג אותם אל מול הרשויות השונות, וידאג לשמירה על האינטרסים שלהם ולתנאי העסקה משופרים. כתוצאה מכך, כאמור, שכרן של מטפלות רבות אינו הולם את דרישות העבודה.

השכר הנמוך משפיע גם על זכאותן של המטפלות להפרשות לפנסיה וקרנות השתלמות. האחריות לבצע הפרשות אלו מוטלת על המטפלות עצמן, ולעיתים קרובות הן לא יוכלו להפריש את הסכומים הנדרשים – שכן שכרן נמוך, ולא נשארת להן ברירה אלא לא לקבל את התנאים הסוציאליים שמגיעים להן על פי חוק.

בנוסף, ישנו מחסור במטפלות בשוק ותחלופה גבוהה – שכן לעיתים קרובות מטפלות רואות שהן לא מקבלות תמורה הולמת ביחס לעבודתן הקשה, ולכן לא נשארות בתחום.

קשיים אלו לא מאפשרים למטפלות חדשות ואיכותיות להיכנס לתחום, וגורמים למטפלות ותיקות לנטוש את התחום ולחפש עבודה בתחום רווחי יותר, בו הן יוכלו להתפרנס בכבוד ולא בדוחק.

 

החזרי מס למטפלות

בהתאם לאופי העבודה של המטפלות כאלו שדואגות לילדים בזמן שהוריהם עובדים, ניתן לצפות שהמדינה תכיר בעבודתן כשכר שמוכר לצרכי מס. עם זאת, מטפלות רבות אינן זכאיות להחזרי מס, שכן הן מרוויחות שכר נמוך מהשכר הנדרש לקבלת החזרים אלו.

מעת לעת מועלות בכנסת הצעות חוק שמטרתן להסדיר את הנושא, ולדאוג לכך שהמטפלות יקבלו שכר הולם לאופי העבודה שלהן ותנאי העסקה טובים יותר. למידע בנושא החזרי מס למטפלות, וכן בנושאי החזרי מס אחרים – תוכלו להיכנס לאתר האינטרנט https://taxes-refund.co.il/nannies.

באתר תוכלו לבדוק האם במקרה אתן כן זכאיות להחזר מס, בבדיקה מהירה ופשוטה ללא עלות.

 

מטבעות ושטרות של כסף

אולי תאהבו גם את:

עובר על ניירות
2 שיטות להגשת תיקון 190

לאחרונה נשמעים לא מעט קולות של תושבים שמעוניינים להגיש תיקון 190מבלי שיש להם ידע מקדים בנושא. יש מי שבכלל לא יודעים במה מדובר והם מחפשים

קרא עוד »