הבוס פיטר אותי, מה צריך לבדוק

אחד המצבים הפחות נעימים, הוא מצב שבו עובד מפוטר ממקום העבודה. אמנם בשוק העבודה המודרני פיטורים כבר לא נחשבים לעניין טראומטי, כפי שאכן היו בעבר הלא רחוק. אבל יחד עם זאת אכן מדובר במשבר שיש צורך לעבור. כיוון שמדינת ישראל נחשבת למדינת רווחה, יש לה האמצעים לסייע לעובד שפוטר ממקום העבודה, במטרה לאפשר לו לחפש מקום עבודה חדש בנוחות ובלי לחץ. בנוסף מאפשרת המדינה גם יציאה לקורסים ולהשתלמויות, שיסייעו במציאת מקם עבודה חלופי. בשורות הבאות נעסוק בזכויות של המפוטר. מתי ניתן לפטר עובד ממקום העבודה? מה חשוב לבדוק ברגע שהתקבלה הודעת הפיטורין? כדאי לקרוא – התשובות בהמשך המאמר.

 

מתי ניתן לפטר עובד ממקום העבודה

למעשה, מעסיק יכול לפטר עובד ממקום העבודה בכל שלב. עם זאת, הפיטורים חייבים להיות מוצדקים ולהתבצע על פי החוק והנהלים המקובלים. אם הפיטורים אינם מוצדקים, יוכל העובד לתבוע את המעסיק. אבל מנגד, תביעה כזאת תהיה משמעותית רק אם העובד הועסק תקופה משמעותית. אחרת אין לתביעה כל תוצאה חיובית נראית לעין.

אם עובד פעל שלא כהלכה או בניגוד לנהלים שהובהרו לו, הרי שיש בעצם הפעולה הזאת לגרום לפיטורין שלו. אמנם מקובל להזהיר עובד מראש לפני הפיטורין, אבל עבירות חזרות ונשנות באותו עניין מהוות בהחלט עילה לפיטורין.

מעילה או גניבה של עובד הן בהחלט עילה לפיטורין, כולל אי תשלום משכורת 13, פיצויי פיטורין ובכלל זה שלילת חלקו של המעביד בהפרשה לקרן הפנסיה. זאת, בלי קשר לתביעה אזרחית כנגד העובד ותביעה פלילית שתוגש כנגדו גם היא.

 

מה חשוב לבדוק ברגע שהתקבלה הודעה על פיטורין

אם המעביד החליט לפטר את העובד, הפיטורין צריכים להתבצע על פי חוק ואם לעובד יש וותק מספיק, גם לאחר שימוע. ההודעה על השימוע צריכה להתקבל זמן סביר מראש על מנת לאפשר לעובד להתייעץ עם איש מקצוע, אם יש בכוונתו לעשות כך.

בנוסף, העובד חייב לקבל התראה מראש, כלומר שהפיטורין לא ייכנסו לתוקף מיידית אלא לאחר תקופה, בהתאם לוותק של העובד. כשהעובד מגיש תביעה לדמי אבטלה, אחת השאלות שהוא יישאל נוגעת להתראה המוקדמת.

גם מכתב הפיטורין חייב להיות מנוסח בצורה שתאפשר לעובד לתבוע את דמי האבטלה שלו. מכתב הפיטורין הוא מסמך שחייב להיות מוגש לביטוח הלאומי ואם הוא לא מנוסח טוב, תביעת האבטלה עלולה להידחות.

לבסוף, אם כי הבדיקה הזאת צריכה להתבצע בהמשך, העובד חייב לבדוק שהזכויות שלו מוצו ושהופקדו לטובתו כל ההפקדות במשכורת האחרונה, כולל משכורת 13, הפקדות לפנסיה ועוד. כמובן שהעובד חייב לקבל גם מכתב מהמעביד המשחרר את חלקו בהפקדת הפנסיה לטובת העובד ומאפשר לעובד למשוך את הפיצויים שלו. ככל שהליך הפיטורין יהיה מסודר יותר, כך יוכל העובד לעבור בקלות רבה יותר לשלב הבא בחייו ולחפש עבודה בנוחות ובלי לחץ מיותר.

 

עורכת דין

אולי תאהבו גם את:

עובר על ניירות
2 שיטות להגשת תיקון 190

לאחרונה נשמעים לא מעט קולות של תושבים שמעוניינים להגיש תיקון 190מבלי שיש להם ידע מקדים בנושא. יש מי שבכלל לא יודעים במה מדובר והם מחפשים

קרא עוד »