המדריך המלא לבחירת קרן פנסיה לעצמאיים

כל עצמאים במדינת ישראל, כמו גם כל שכיר בה, חייב לבצע הפקדות קבועות לאחת מקרנות הפנסיה. כל עצמאי חייב לבצע בכל שנה, לפני סוף השנה, הפקדה לקרן הפנסיה שנבחרה לצורך העניין. החוק המחייב כל עצמאי להפקיד לקרן הפנסיה חוק בשנת 2017 ומאז ההפקדה לקרנות הפנסיה לעצמאים הינה בגדר חובה. מדוע חוקק חוק פנסיה חובה לעצמאים? מה מחייב החוק, ואיך מתבצע חישוב ההפקדה לפנסיה? מה המשמעות של ההפקדה כאמור ואילו קרנות פתוחות בפני העצמאים? כל התשובות בהמשך המאמר.

 

חוק פנסיה חובה לעצמאים והמשמעויות שלו

חוק פנסיה חובה לעצמאים, נחקק בעקבות העובדה שלאורך שנים ארוכות, לא התקיימה חובת הפקדה לפנסיה. כיון שכל, עצמאים רבים נמנעו מביצוע הפקדות לפנסיה, ורק מעטים חשבו על הנושא והתכוננו לעתיד. משכך היו פני הדברים, אירע לא אחת עצמאי שהרוויח היטב לאורך כל השנים, יצא לגמלאות כשהקצבה היחידה העומדת לרשותו היא קצבת הביטוח הלאומי. במצב הזה, עצמאים רבים מצאו את עצמם מתחת לקו העוני, ותלויים באופן מוחלט הן במדינה והן בילדים שלהם עצמם, שאותם פרנסו במשך כל השני.

המשמעות של חוק פנסיה לעצמאים היא שכל עצמאי מחויב להפקיד באופן מסודר לפנסיה. שיעור ההפקדה משתנה בהתאם לגובה ההכנסה. עבור הכנה של עד מחצית מהשכר הממוצע במשק, מחויב העצמאי להפקיד 4.45 אחוזים . עבור הכנסה שמעל לסכום הזה, מחויב העצמאי להפקיד 12.55 אחוזים מההכנסה. לכאורה, מדובר על מעמסה נוספת על ההכנסות של העצמאי, והוצאות שהן אינן מחויבות המציאות, מנקודת המבט שלו. למעשה, ההפקדה עבור החלק הראשון, מתקזזת כנגד הורדת מיסים שהעצמאים נהנים ממנה במקביל.

 

הפקדת כסף בארנק

 

איך לבחור קרן פנסיה לעצמאים

בכל האמור לגובה המרבי של ההפקדות, הרי שאין מגבלה חוקית. העצמאי צריך לשאול את עצמו איזה הכנסה הוא היה רוצה לקבל עם צאתו לפנסיה, ולכוון בהתאם את ההפקדות. עם זאת, הטבות המס בגיל הפקדות לפנסיה, חלות אך ורק עד גובה השכר הממוצע במשק והפקדה מעבר לכך איננה זכאית להטבה.

באשר לסכומים – הפקדה עד למחצית ההכנסה הממוצעת תהיה על סכום מרבי של 2,737 ₪ לשנה. זאת, כאשר לוקחים בחשבון שמחצית השכר הממוצע עומד על 61,500 ₪ נכון לשנת 2019, ולפיכך 4.45 אחוזים ממנו יהיו הסכום הנקוב לעיל. באשר להמשך – 12.55 אחוזים מהמחצית השנייה של השכר הממוצע יעמדו על 7,718 ₪. סך כל ההפקדה, לפיכך, תעמוד על 10748 ₪ שנתי. כל הסכום הזה, יזכה העצמאי להטבת מס. כל סכום שמעבר לסכום הזה, יהיה לחלוטין על חשבון המפקיד, גם אם התועלת שבצידו תבוא לידי ביטוי בעתיד.

באשר לבחירת קרו פנסיה לעצמאים, הרי שהעצמאי יכול לבחור את הקרן המתאימה לו ביותר. זאת, תוך שהוא לוקח בחשבון את דמי הניהול הנגבים ממנו ואת העמלה הקבועה עבור ההפקדה. בדרך כלל, הקרנות המוגדרות כקרנות פנסיה ברירת מחדל, עשויות להיות קם בקרנות האיכותיות ביותר עבור עצמאים.

אולי תאהבו גם את:

עובר על ניירות
2 שיטות להגשת תיקון 190

לאחרונה נשמעים לא מעט קולות של תושבים שמעוניינים להגיש תיקון 190מבלי שיש להם ידע מקדים בנושא. יש מי שבכלל לא יודעים במה מדובר והם מחפשים

קרא עוד »