האם לימודי הליבה לחרדים באמת הכרחיים?

 

אם מדי פעם אתם פותחים את אתרי החדשות או שיוצא לכם להאזין לחדשות ברדיו, וודאי תוכלו לשמוע את צמד המילים "לימודי ליבה", הרבה מהאנשים ששומעים את צמד המילים הללו לא מבינים במה מדובר ואם מדברים על לימודים למה זה בעצם מגיע לחדשות ולכנסת פעם אחר פעם?

אם הגדלתם לעשות ואתם עוקבים אחר הפוליטיקה הישראלית הקשה והמסובכת, תוכלו להיזכר בשינויים הרבים שחלו בממשלה הקודמת ובנוכחית בתחום "לימודי הליבה".

מהם לימודי ליבה?

המילה ליבה היא ראשי תיבות של "לימוד יסוד בחינוך הממלכתי", הכוונה היא למקצועות מתמטיקה, אנגלית ואזרחות.

צמד המילים האלו אינו שימושי בשפת הדיבור הרגילה שלנו ולכן אם נתקל בו במדינת ישראל, בדרך כלל הדיון יעסוק בנושא מסוים ובקשר שלו ללימודי ליבה, הדבר שעליו ידברו ברוב המקרים הוא האם צריך להכריח את המוסדות החרדיים ללמד גם למודי ליבה?

רוב בתי הספר החרדים לבנים כיום, במדינת ישראל מלמדים את תלמידיהם לימודי קודש בלבד, לעיתים ישנם מספר שיעורים בסייסים אודות דברים שאינם נכללים במקצועות קודש, בכיתות הנמוכות יותר של היסודי.

לימודי ליבה

האם לימודי הליבה לחרדים באמת הכרחיים?

השאלה שעולה בדיון הזה היא שאלה גורלית לטווח ארוך, שכן אם רוב הילדים היוצאים ממערכת החינוך החרדית אינם בקיאים אפילו בבסיס של מקצועות הליבה, וודאי זה יכול לגרום לקושי גדול בעתידם בכלל וההשתלבות שלהם בעולם החילוני במדינה באם ירצו תהיה קשה ולעיתים אף בלתי אפשרית.

השתלבות במדינה יכולה להיות במקרים מועטים מאוד הרצון להשתלב בצבא או בשירות לאומי, אך הדברים המוכרים יותר שילד שלא למד לימודי ליבה יכול להיתקל בהם, הם עבודה או לימודים גבוהים.

הרי אדם שלא יודע את חוקי המתמטיקה או האנגלית הבסיסיים אינו יכול לגשת וללמוד תואר יחד עם אדם שלמד במשך שתים עשרה שנה את המקצועות הללו ואז נוצר מצב שרוב האנשים שיצאו ממערכת החינוך החרדית ניצבים בפני בעיה גדולה כבר ברצון הראשון שלהם לצאת לעבוד או ללמוד מחוץ לעולם החרדי.

נשמע לכאורה שהמציאות הזו מכה בפנים רק למי שיוצא מהעולם החרדי החוצה אך האמת שגם אדם שנשאר בתוך העולם החרדי חייב לעבור בהרבה מהמקרים מסלול דומה לאדם שלמד בבית ספר ממלכתי כדי להתקבל לעבודתו, אפילו במקום חרדי.

אם כן, יש רבים שסוברים שלימודי הליבה לחרדים הם הכרחיים לטווח הארוך עבור כולנו, כאשר החינוך החרדי מחנך ומלמד רק את מקצועות הקודש יוצא מצב שציבורים נוספים מושפעים מכך בלא רצונם.

בשנים האחרונות נעשו ניסיונות רבים של חברי כנסת לכפות את לימודי הליבה על החרדים, בעזרת הבטחות או להפך, לקיחת תקציבים לבתי ספר שאינם מלמדים את מקצועות הליבה, אך הדבר לא צלח.

חשוב להדגיש שהחרדים ממשיכים בדרכם ולא מוכנים "להתפשר" וללמד לימודי ליבה מתוך אמונה שזה יכול לקלקל את חינוכם על פי ערכי התורה.

למידע נוסף אודות חרדים ולימודים – היכנסו לאתר של חוי ארנפלד:

https://e-academic.co.il

אולי תאהבו גם את: