ביטול עיקול והטלת עיקול בהוצאה לפועל

ביטול עיקול והטלת עיקול בהוצאה לפועל

אם נגיד זאת בצורה הפשוטה ביותר, תפקיד ההוצאה לפועל הוא לוודא שחייבים (בהתאם להוראות בית המשפט) ישלמו את חובם. על מנת לגרום לחייבים לשלם את החוב ולא להתחמק, החוק מעניק שיניים להוצאה לפועל. לא סתם שיניים, אפילו שיניים חדות; כלומר בסמכות ההוצאה לפועל להטיל סנקציות ולבצע פעולות שונות על מנת להביא לתשלום החוב. אחד מהכלים המרכזיים של ההוצאה לפועל הוא צו עיקול. זהו למעשה צו אשר יש לו משמעות כפולה; האחת היא עיקול רכוש אותו ניתן לממש במקרה שהחייב לא ישלם את החוב והשנייה היא הפעלת לחץ על החייב. במקרים מסוימים העיקול נועד גם למנוע הברחת נכסים ורישומם על שם אדם אחר.

ישנם סוגים שונים של עיקולים וחשוב גם לדעת שלא כל נכס ניתן לעקל:

עיקול מטלטלין – זהו אחד העיקולים הנפוצים ביותר, במהלכו מעקלים חפצים מהבית או אפילו העסק. לדוגמה אלו יכולים להיות מחשבים, מוצרי חשמל, תכישיטים ועוד דברים בעלי ערך.

עיקול מקרקעין – עיקול המתייחס לנכסי דלא ניידי. למשך ניתן לעקל מגרש בבעולתכם או את דירת המגורים. מטרת עיקול זה היא היא למנוע העברת בעלות לצורך הברחת נכסים בעלי ערך.

עיקול צד שלישי – כמו למשל עיקול שכר עבודה או כספים המגיעים לחייב מצד שלישי. שימו לב כי לא ניתן לעקל את מלוא השכר, ישנו סכום בסיסי שחייבים להשאיר בידי החייב על מנת שיוכל לקיים את עצמו ברמה הבסיסית. הסכום קבוע בחוק. באופן דומה גם כאשר חייב נמצא בהליך פשיטת רגל, במסגרת הסדר התשלומים לא ניתן לצפות שישלם את מתוך מלוא השכר. החוק מגדיר את הסכום שיש להשאיר ביידי החייב, אך זה משתנה בהתאם לגובה השכר ולמצבו המשפחתי של החייב. לדוגמה, כאשר מדובר ביחיד, הסכום החודשי עומד על 2162 שקלים, לעומת זאת אם מדובר בגרוש פלוס ילד הסכום עומד על 3535 שקלים נכון לשנת 2018 על פי defimg.com.

האם ניתן לבטל עיקול?

ניתן להגיש להוצאה לפועל בקשה לביטול עיקול, אך ביטול עיקול או רישיון נהיגה הוא לא דבר מובן מאליו ובדרך כלל יש צורך בעורך דין הבקיא בנושא. כשלים בהליך העיקול יכולים להיות סיבה להגשת בקשה לביטול העיקול. כמו כן במקרים מסוימים העיקול פוגע ביכולתו של החייב לשלם את חובותיו, כמו לדוגמה במקרה של רכב המשמש לצורך פרנסתו של החייב. ישנם גם מקרים בהם ניתן לטעון לחוסר תום לב של הנושה, אך כמובן שיש צורך בהוכחות וראיות לטענה זו. לצורך ביטול עיקול יש להגיש בקשה מפורטת להוצאה לפועל.

בקשה לביטול עיקול יש להגיש במועד הרלוונטי לסוג העיקול, מסיבה זו מומלץ לעבוד עם עורך דין המתמחה בנושא ההוצאה לפועל ומכיר את שיקולי בית המשפט בנושא.

אולי תאהבו גם את:

עובר על ניירות
2 שיטות להגשת תיקון 190

לאחרונה נשמעים לא מעט קולות של תושבים שמעוניינים להגיש תיקון 190מבלי שיש להם ידע מקדים בנושא. יש מי שבכלל לא יודעים במה מדובר והם מחפשים

קרא עוד »