האם חייב יכול לנהל חשבון בנק במהלך פשיטת רגל

האם חייב יכול לנהל חשבון בנק במהלך פשיטת רגל

 

ההליך המשפטי של פשיטת רגל נועד להשיג שתי מטרות: המטרה הראשונה היא להחזיר לנושים את כספם באמצעות כינוס נכסים וחלוקתם לפי סדרי העדיפויות המוגדרים בחוק. המטרה השנייה היא לאפשר לחייב להתחיל מחדש בחיים ולחזור להיות אדם בעל יכולת לעבוד ולהתפרנס ללא התעמרות הנושים והשלטונות. כאשר חייב זוכה למעמד של פשיטת רגל הוא מאבד מעט מעצמאותו. מצד אחד הוא זוכה לזכויות המגנות עליו מהנושים וההוצאה לפועל, אך מצד שני חלות עליו מגבלות. מטרת המגבלות היא למנוע צבירת חובות נוספים; למנוע הברחת נכסים לחו״ל ולמנוע את בריחת החייב עצמו. ביטול עיקול רישיון נהיגה.

 

חשבון בנק במהלך פשיטת רגל

 

צורת החיים המודרנית הופכת את חשבון הבנק לדבר הכרחי עבור כל אדם. בואו נתחיל מהדוגמה הפשוטה ביותר – המשכורת החודשית.  המשכורת מופקדת לחשבון הבנק וישנם מעסיקים מעטים אשר יסכימו לשלם אותה במזומן. אך למרות זאת ישנם רבים החושבים שחייב במהלך פשיטת רגל אינו מורשה לנהל חשבון בנק, דבר שאינו נכון כלל וכלל. לפרטים נוספים אודות סדנאות שוקולד לחצו כאן.

כאשר מדובר בסוגיות משפטיות עלינו להבין את כוונת המחוקק ובתי המשפט השופטים על פי החוק. הזכרנו כבר את מטרת ההליך המשפטי של פשיטת רגל שהיא לאפשר לחייה להתחיל מחדש ולהתפרנס בכבוד. זוהי מטרת החוק שעומד מאחורי פשיטת רגל ובית המשפט מקבל את החלטותיו על סמך כוונת המחוקק. בתי המשפט רוצים לעזור לחייב להתחיל מחדש ולהתפרנס בכבוד, זוהי הדרך היחידה להחזיר את חובותיו, גם אם באופן חלקי.

בית המשפט מודע לכך שחשבון בנק הוא דבר הכרחי במקרים רבים לצורך התנהלות החיים בעיקר מנקודת המבט עבודה ופרנסה והחלט מאפשר החזקת חשבון בנק. בית המשפט מאפשר להחזיק חשבון בנק אך ישנו צורך בהגשת בקשה מנומקת הכוללת את פירוט הפעולות שהחייב מבקש לבצע בחשבון הבנק. הפעולות אותן מאשר בית המשפט לבצע הן פעולות אשר עולות בקנה אחד עם החוקים הרלוונטיים לפשיטת רגל. הנושא הרגיש ביותר הוא נושא האשראי; במתן אשראי ישנו פוטנציאל מחודש לצבירת חובות מכיוון שפירושו של האשראי הוא הוצאת סכומי כסף גדולים יותר מאשר יש לנו כרגע וקבלת התחייבות לשלמם בעתיד. מסיבה זו פושט רגל אינו יכול להחזיק כרטיס אשראי או כל פעולה אחרת בעלת מאפיינים דומים כמו הלוואות ושימוש בשייקים. אך אין שום איסור על החזקת כרטיס לצורך משיכת מזומנים מהכספומט. כמו כן ניתן לבצע הוראות קבע לתשלומים, אל החשבון חייב להיות ביתרת זכות. יתרת הזכות היא בעצם תנאי מקדים לפתיחת חשבון בנק במהלך פשיטת רגל. התנאים החלים על לקוח בפשיטת רגל הם התנאים אותם התנאים החלים על לקוח בלבד.

 

אם החוק ובתי המשפט מאפשרים פתיחת חשבון בנק,  מדוע רבים מקבלים את הרושם כי לא ניתן לפתוח חשבון בנק במהלך פשיטת רגל? הסיבה לכך היא שבנקים רבים אינם מעוניינים בלקוח בעל קשיים כלכליים, אפשר להגיד שמבחינתם הוא לקוח סוג ב׳. הבנקים תמיד יעדיפו לקוחות עשירים… למזלנו על פי חוק לא ניתן לדחות לקוח המעוניין בשירותים בנקאיים ובהינתן הוראה מבית המשפט על הבנק לאפשר לחייב לפתוח חשבון בנק.

בהינתן ההוראה מבית המשפט יש לפנות לבנק ולהציג את החלטת בית המשפט. על פי הפרוצדורה על המחלקה המשפטית של הבנק לבדוק את החלטה אך זהו עניין פורמאלי בלבד והבנק יאפשר ללקוח החייב לפתוח חשבון בנק על פי התנאים אשר נקבעו על ידי בית המשפט. חשוב מאוד שחייבים הנמצאים בהליך פשיטת רגל יהיו מודעים לזכויותיהם.

אולי תאהבו גם את:

עובר על ניירות
2 שיטות להגשת תיקון 190

לאחרונה נשמעים לא מעט קולות של תושבים שמעוניינים להגיש תיקון 190מבלי שיש להם ידע מקדים בנושא. יש מי שבכלל לא יודעים במה מדובר והם מחפשים

קרא עוד »